Tampere – vuoden pyöräilykunta
7 kesäkuun, 2013 Jätä kommentti
Tampereen kaupunki valittiin alkuvuodesta vuoden 2013 pyöräilykunnaksi Suomessa. Suomi Pyöräilee -yhteistyövaliokunnan jakaman palkinnon perusteina mainittiin ”voimakas pyöräilyolosuhteiden kehittäminen ja pyöräilyn edistäminen viimeisen parin vuoden aikana”.
Palkinto on annettu aiheesta. Rongankadun alikulkusilta, erilaiset pyöräkaistakokeilut, rotvallijärkeily, yleinen pyöräpumppu (en ole testannut toimiiko) sekä kevyen liikenteen tilastointi ovat esimerkkejä konkreettisista teoista ja aikeista, jotka edistävät kevyen liikenteen kulttuuria Tampereella. Pyöräilijät osallistuvat kehitystyöhön Tampereen kaupungin kanssa ilmeisen aktiivisella ja rakentavalla otteella. Toki vertailu esimerkiksi Helsingin kokonaisvaltaiseen kehitystyöhön (Baana ja sitä sivuavat vieläkin suureellisemmat ison maailman tuulahduksia henkivät visiot) saa Tampereen näyttämään omissa pienissä haparoivissa askelissaan varsin sympaattiselta ja kotikutoiselta.
Kuten Tampereen kaupungin sivuilla todetaan, kehitystyö jatkuu edelleen. Palkinto antaa tukea entistä tarmokkaammalle toiminnalle. Liikennekulttuuriin ja ihmisten asenteisiin uudistustyöllä ei voida sen sijaan suoraan vaikuttaa. Turvalliset ja selkeät kulkuyhteydet kuitenkin vaikuttavat pitkällä aikavälillä välillisesti ihmisten ennakkoasenteisiin – puolin ja toisin. Yksi iso ongelma ovat esimerkiksi pyöräteille parkkeeraavat ajoneuvot. Osa syystä menee väliinpitämättömyyden, osa luultavasti puhtaasti tietämättömyyden piikkiin.
Seuraavassa on esimerkiksi kaksi kuvaa peräkkäisiltä aamuilta työmatkani varrelta Tampereen Åkerlundinkadulta (sattuma antoi sytykkeen tälle blogautukselle). Otin kuvat siinä 8-9 välissä aamulla:
Åkerlundinkatu muutettiin muutama vuosi sitten takaperin ’puistokaduksi’ (vai mikä se virallinen termi oli?), joka on eräänlainen kävelyalueen ja autotien sekamuoto. Kadun erityisluonnetta on korostettu esimerkiksi maisemoinnilla ja tien pinnoitteella. Tien varteen on liitettiin pysyvästi merkitty moderni kevyen liikenteen kaista, joka yhdistää sorsapuiston ja Tampere-talon alueen – sekä laajemmin Kalevantien kevyen liikenteen virran – tulevaan ratatien kehään, josta pääsee tulevaisuudessa näppärästi liikkumaan kohti Rongankadun alikulkusiltaa sekä edelleen kohti Puutarhakatua ja Hämeenpuistoa.
Paikalliset autoilijat ovat oppineet tiellä varovaiseksi. Myös tiellä oleva hidaste (kuvan ottopaikan kohdalla, ei näy kuvissa) tekee kadun kevyelle liikenteelle turvallisemmaksi. Kadulla tapahtuu kuitenkin edelleen paljon vaaratilanteita, varsinkin silloin, kun kadun luonne ja rakentuneet toimintatavat eivät ole vieraan autoilijan selkäytimessä.
Kyseisten kuvien tapauksessa tilanne on jo hitusen hullunkurinen – mutta valitettavan tyypillinen: kuormaa puretaan kehnossa paikassa, vaikka rakennuksen kulman takana olisi paljon rauhallisempi paikka parkkeerata rekka. Lisäksi kulkuneuvot ovat pysäytetty liikennesuunnan vastaisesti. Ensimmäisen kuvan ottamisen jälkeen syntyikin pieni vaaratilanne, kun takaani tullut pyöräilijä sujautti rekan ohi autotielle, jolle taas pyrki auto takana olevasta parkkihallista. Åkerlundinkatu ei ole merkattu kaupungin pyöräilykartassa päälikenneväyläksi, vaan sitä tukevaksi sivuväyläksi. Pahempi tilanne olisi esimerkiksi edellä mainitulla Puutarhakadulla, joka on pyöräilyn kannalta yksi tärkeimpiä väyliä keskustassa.
Lainopillisesti tilannetta kaiketi tulkitaan tieliikennelain 12§ 12 momentin vinkkelistä:
Polkupyörän ja mopon saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle. Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle ja pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.
Mutta asiat, asenteet ja käytännöt ovat muuttumassa – riippumatta lakipykälistä. Hyvä niin. Tampereen kaupungin sivuilta löytyy näppärää infoa sekä pyöräreiteistä että liikennesäännöistä (ja -asenteista!) pyöräilyn näkökulmasta. Peruspaketti, johon jokaisen keskustassa liikkuvan tulisi tutustua – riippumatta siitä onko autoilija, kävelijä, rullaluistelija vai pyöräilijä, löytyy täältä.