Tampere – vuoden pyöräilykunta

Tampereen kaupunki valittiin alkuvuodesta vuoden 2013 pyöräilykunnaksi Suomessa. Suomi Pyöräilee -yhteistyövaliokunnan jakaman palkinnon perusteina mainittiin ”voimakas pyöräilyolosuhteiden kehittäminen ja pyöräilyn edistäminen viimeisen parin vuoden aikana”.

Palkinto on annettu aiheesta. Rongankadun alikulkusilta, erilaiset pyöräkaistakokeilut, rotvallijärkeily, yleinen pyöräpumppu (en ole testannut toimiiko) sekä kevyen liikenteen tilastointi ovat esimerkkejä konkreettisista teoista ja aikeista, jotka edistävät kevyen liikenteen kulttuuria Tampereella. Pyöräilijät osallistuvat kehitystyöhön Tampereen kaupungin kanssa ilmeisen aktiivisella ja rakentavalla otteella. Toki vertailu esimerkiksi Helsingin kokonaisvaltaiseen kehitystyöhön (Baana ja sitä sivuavat vieläkin suureellisemmat ison maailman tuulahduksia henkivät visiot) saa Tampereen näyttämään omissa pienissä haparoivissa askelissaan varsin sympaattiselta ja kotikutoiselta.

Kuten Tampereen kaupungin sivuilla todetaan, kehitystyö jatkuu edelleen. Palkinto antaa tukea entistä tarmokkaammalle toiminnalle. Liikennekulttuuriin ja ihmisten asenteisiin uudistustyöllä ei voida sen sijaan suoraan vaikuttaa. Turvalliset ja selkeät kulkuyhteydet kuitenkin vaikuttavat pitkällä aikavälillä välillisesti ihmisten ennakkoasenteisiin – puolin ja toisin. Yksi iso ongelma ovat esimerkiksi pyöräteille parkkeeraavat ajoneuvot. Osa syystä menee väliinpitämättömyyden, osa luultavasti puhtaasti tietämättömyyden piikkiin.

Seuraavassa on esimerkiksi kaksi kuvaa peräkkäisiltä aamuilta työmatkani varrelta Tampereen Åkerlundinkadulta (sattuma antoi sytykkeen tälle blogautukselle). Otin kuvat siinä 8-9 välissä aamulla:

Åkerlundinkadun pyöräkaista 6.6.2013

Åkerlundinkadun pyöräkaista 6.6.2013

Åkerlundinkadun pyörkaista 7.6.2013

Åkerlundinkadun pyörkaista 7.6.2013

Åkerlundinkatu muutettiin muutama vuosi sitten takaperin ’puistokaduksi’ (vai mikä se virallinen termi oli?), joka on eräänlainen kävelyalueen ja autotien sekamuoto. Kadun erityisluonnetta on korostettu esimerkiksi maisemoinnilla ja tien pinnoitteella. Tien varteen on liitettiin pysyvästi merkitty moderni kevyen liikenteen kaista, joka yhdistää sorsapuiston ja Tampere-talon alueen – sekä laajemmin Kalevantien kevyen liikenteen virran – tulevaan ratatien kehään, josta pääsee tulevaisuudessa näppärästi liikkumaan kohti Rongankadun alikulkusiltaa sekä edelleen kohti Puutarhakatua ja Hämeenpuistoa.

Paikalliset autoilijat ovat oppineet tiellä varovaiseksi. Myös tiellä oleva hidaste (kuvan ottopaikan kohdalla, ei näy kuvissa) tekee kadun kevyelle liikenteelle turvallisemmaksi. Kadulla tapahtuu kuitenkin edelleen paljon vaaratilanteita, varsinkin silloin, kun kadun luonne ja rakentuneet toimintatavat eivät ole vieraan autoilijan selkäytimessä.

Kyseisten kuvien tapauksessa tilanne on jo hitusen hullunkurinen – mutta valitettavan tyypillinen: kuormaa puretaan kehnossa paikassa, vaikka rakennuksen kulman takana olisi paljon rauhallisempi paikka parkkeerata rekka. Lisäksi kulkuneuvot ovat pysäytetty liikennesuunnan vastaisesti. Ensimmäisen kuvan ottamisen jälkeen syntyikin pieni vaaratilanne, kun takaani tullut pyöräilijä sujautti rekan ohi autotielle, jolle taas pyrki auto takana olevasta parkkihallista. Åkerlundinkatu ei ole merkattu kaupungin pyöräilykartassa päälikenneväyläksi, vaan sitä tukevaksi sivuväyläksi. Pahempi tilanne olisi esimerkiksi edellä mainitulla Puutarhakadulla, joka on pyöräilyn kannalta yksi tärkeimpiä väyliä keskustassa.

Lainopillisesti tilannetta kaiketi tulkitaan tieliikennelain 12§ 12 momentin vinkkelistä:

Polkupyörän ja mopon saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle. Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle ja pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.

Mutta asiat, asenteet ja käytännöt ovat muuttumassa – riippumatta lakipykälistä. Hyvä niin. Tampereen kaupungin sivuilta löytyy näppärää infoa sekä pyöräreiteistä että liikennesäännöistä (ja -asenteista!) pyöräilyn näkökulmasta. Peruspaketti, johon jokaisen keskustassa liikkuvan tulisi tutustua – riippumatta siitä onko autoilija, kävelijä, rullaluistelija vai pyöräilijä, löytyy täältä.

Jätä kommentti

Miika Raudaskoski

Ajatuksia maailmasta, politiikasta ja yhteiskunnasta

Grauzas!

Just another WordPress.com site

tamperekroketti

Krokkaamalla ympäri maan!

PAXsims

Conflict simulation, peacebuilding, and development

The Disorder Of Things

For the Relentless Criticism of All Existing Conditions Since 2010

Critical Geopolitics

Gerard Toal (Gearóid Ó Tuathail). Earthing the geopolitics driving life beyond 1.5℃

Justice in Conflict

On the challenges of pursuing justice

rogermacginty

peace, conflict and international relations

Progressive Geographies

Thinking about place and power - a site written and curated by Stuart Elden

osmoapunen

A fine WordPress.com site

Epämuodikkaita ajatuksia

Sota on valtioiden elinkysymys, elämän ja kuoleman piiri, tie nousuun tai tuhoon. Siksi siihen ei pidä kevytmielisesti mennä. Sun Tzu

Random thoughts

Sanottua: "Epäviralliseksi some-upseeriksi nousseen James Mashirin aina turpo-asioissa ajan tasalla tai vähän edelläkin oleva blogi tapahtumien käänteistä. Suomeksi, och på svenska."

Itsen alistus

Työ, tuotanto ja valta tietokykykapitalismissa

Yanis Varoufakis

THOUGHTS FOR THE POST-2008 WORLD

Michael Roberts Blog

blogging from a marxist economist

Rötösherranen

Kirjoituksia hämmentävästä ajasta

Music for stowaways

Rollo's blog about music and stuff